microphones in the trees: February 2024

Thursday, February 15, 2024

patricia escudero

patricia escudero ~ el sueño de satie (satie sonneries) (ediciones cúbicas, 1989)

"Patricia Escudero is a mysterious person who resonated with the movements of a group of musicians originated in Madrid in the 1980s, the ultra-acoustic group. She edited the 1987 record she left behind in the ''Comet of Madrid'' series and made it into a cassette tape in 1989 with the subtitle ''Sati's Dream'', produced by the genius Luis Delgado. A collection of 15 Satie electronic arrangements that will take you into the labyrinth of dreams. It's a work that originally has an end and a beginning, but when you listen to it in infinite reverse on a cassette tape, it feels like there's no way out. This is one of the high-quality reissue series that brings out a different flavor from the original, with new editing and beautiful illustrations by Gloria Van Aerssen (Vainica Doble)." sheyeye

"Spanish contemporary musician Patricia Escudero's 1987 album featuring scores by Erik Satie. It was released from the independent Spanish label Grabaciones Accidentales. Produced by Luis Delgado, a leading figure in Spanish new age/experimental music. Satie's works are often featured as modern/contemporary piano music, but this album features Delgado's synthesizer programming. It is a very fantastic sound, full of unique resonance and floating sensation. Hats off to Luis Delgado's diverse talents."

 

uno de esos discos verdaderamente especiales que siempre será un misterio para mí. había incluido varias canciones en diferentes recopilatorios, pero nunca le había dedicado una entrada. hoy elijo la portada de la cinta de cassette (dibujada por Gloria de Vainica Doble), pero el link para escucharlo corresponde a la reedición del vinilo, que a su vez, creo, también suena diferente tanto de la versión original del vinilo como de la cinta de cassette. un poco lío, pero da igual...todas las versiones al final suenan igual de mágicas. el sueño de Satie es eso, un sueño. también una rareza. uno de esos discos flotantes-milagro que, con apenas un par de instrumentos (timbres y tratamientos sonoros), se contentan con sumergirse en su propio sonido, imposible de ubicar en cualquier estilo y que, por alguna razón, asocio con Enno Vulthuys, Norma Lyon y, sobre todo, con Planeta Imaginario ("Valse Du Chocolate Aux Amandes - 1913"). su reinterpretación trémula, casi fanstasmal, de la obra de Satie, lo convierten en un regalo poético-musical casi imposible de describir: piano clásico y sintetizadores analógicos, notas de piano que aparecen y desaparecen gradualmente creando una atmósfera que te sitúa justo en el corazón del París de principios del sigo XX.

Patricia no hizo nada más, pero tampoco hizo falta. Además, está producido por su compañero de viaje inseparable, Luis Delgado (figura clave en la música experimental/new age española). la foto de la portada del vinilo, la imagen difuminada y casual de Patricia en algo que parece un jardín botánico, o el interior de una estación de tren, cual figura inintencionadamente fantasmagórica, me produce la misma sensación que la foto de la portada de Spiderland que hizo Will Oldham: quizás porque son momentos aparentemente intrascendentes en los que, no sé por qué, hay un profundo misterio.

si hubiese que hacer un ranking de discos imprescindibles y especiales a los que siempre vuelvo iría encabezado por Plantasia de Mort Garson, Norma Lyon o Cults Percussion Ensamble. o los tres a la vez. Patricia Escudero (es gallega) también estaría allí, entre los diez primeros. también cap n' jack o valerie webb & paul labrecque. curiosamente, casi todos ellos comparten la peculiaridad de haber sido sus únicos discos publicados. quién pudiera tener esa copia firmada por la propia Patricia: "para el kastillo de las lágrimas".

filed under: discos que nunca caerán en el olvido.

listen ~ go


Friday, February 09, 2024

molero

"Born in Maracaibo, Venezuela, Alexander Molero is no stranger to the exotic idealism that westerners have towards South America. A move to Barcelona a few years ago gave him new notions of how the Amazon was imagined by the west. The inspiration for this record came from the book by Anton Goering "Vom tropischen Tieflande bis zum ewigen Schnee" and was also influenced by the writings of Victor Segalen and the visions of Werner Herzog in “Fitzcarraldo” and “Aguirre”. The way that these artists explored and romanticised ideas of the unknown were the trigger for the creation of the sounds heard in “Ficciones Del Trópico".
 
Using a Yamaha CS-60 Synthesizer, Molero creates an enigmatic and utopian voyage inspired by the tropical and exotic desire of European’s first contact with these foreign and unexplored sites. For his first record, he wanted to create soundscapes for the wilderness reminiscent of the European explorers that faced the unknown and beyond of the Amazon forest in the 19th century. Eight pieces, 44 minutes, with titles referencing birds, animals and landscapes that simulate a continuous discovery.
 
 
The spirited patterns of the pieces invite you into Molero’s mind and to explore the way his imagination materialises into sound. Developed and recorded during 2017 and 2018, “Ficciones del Trópico” resonates references and soundscapes that Molero has conceptualised over the last decade.
 
The constant structure and rhythms created a unique – and continuous – sound-aesthetic. Molero’s tropical fiction is like diving into the sea with Jürgen Müller, exploring Alpha Centauri with Tangerine Dream or building new exotica through the lens of Mike Cooper. But this time everything happens in a jungle.

Saturday, February 03, 2024

manoir molle

manoir molle ~ accords (pylône éditions, 2024)

"The manoir molle makes music like the hive make honey. Like a house makes dust. Like the sky makes rain. It doesn’t have any doors, only many open windows. The manoir molle is a see-through flag, drooping in the wind. Threads loop in and out. And under this shroud, a hand-carved orchestra of air.“accords” compiles twelve unreleased tracks from Manoir Molle, French microtonal electronic composer & half of the mysterious Jean-Marie Mercimek. More than crumbs, these are whirring sentient vignettes, a bee swarm of dripping wax, dancing shadows in the funhouse mirror." -twjr


para qué añadir nada más a la preciosa descripción de turner williams jr (autor de ese sol amarillo radiante de "ensoleillée" en les disques omnison). pylône éditions es su nuevo sello y viendo la primera cinta de cassette que ha escogido para inaugurarlo no tengo duda de que nos deparará muchas alegrías musicales. ¿quién es manoir molle (en realidad Marion Molle)? la voz es la de una chica que, aunque la cinta es sobre todo instrumental, a veces canta en francés. turner dice que “accords” recopila doce temas inéditos de Manoir Molle, compositora electrónica microtonal francesa y la mitad del misterioso Jean-Marie Mercimek ('nocturne 2'!, 'la flourenn'!) junto a Ronan Riou.

suena 'un jour' y me derrito. piano, instrumentos de viento que no logro reconocer. todo muy lo-fi. es como una versión particularmente acústica y abstracta de los discos submarinos de los años 70 ('imprimante'). pienso en la simpar miaux, daphne oram, laurie anderson ('fecrier') e incluso, sin parecerse en realidad, en la abuelita islandesa sigríður níelsdóttir (cuya cinta grandma lo-fi / the basement tapes tanto nos gustó allá por el 2011). será porque manoir mulle, efectivamente, hace música como en la colmena se hace la miel, y pienso en miaux cuando me la imaginaba componiendo melodías extraterrestres mientras preparaba tartas de manzana vestida con un traje antiavispas. también pienso en günter (escuchad cómo se cuela algo parecido a un sinte modular y esa flautilla tan Les Halles en 'remedium'), en las orquestas callejeras, en los órganos vetustos de pierre palla y en las fotos y portadas que reposan sobre tapetes de ganchillo. esas extrañas asociaciones que hacen que ciertas músicas vayan siempre unidas.

listen ~ support

Thursday, February 01, 2024

torso

torso ~ set out (ozato record, 2019)

Spirits of earth and air push and pull in this set of gloriously rich and involving pieces for flute, cello, sax and tapes.


Some music makes you aware that it is only really made of moving air. Droning or rattling, shaking against your eardrum or snaking past it, sound happens between moving objects and the waiting air. This collection of layered duets between kenji (sax and flute) and Orie (cello), give you exactly that feeling. The Cello, thick and earthy, full of warm resonance, is a hard packed floor for the sunny, glassy flute to move over. While fine details are filled in by glockenspiel, wordless vocals and sympathetic electronics.

If this description (and quick glance at the cover) makes you think you’re about to hear some worthy and ‘good for you’ full fibre improv noodling, think again. Set Out is a deeply addictive record full of stretched, looping melodies informed by indie pop structures and an aching Europe-endless cafe music sadness. Fans of Mama!milk, Maher Shalal Hash Baz, Sylvia Tarozzi and Penguin Cafe orchestra take note.  Magic." all night flight

listen ~ support