günter schlienz - orphée aux enfers (moon glyph, 2020)
"On "Orphée aux Enfers", Schlienz combines his synthesizers with numerous acoustic instruments: viola, strings, piano, voices and undefined textures. Bringing in these acoustic sounds allowed Schlienz to collaborate with many musicians lending their unique talents. The results are hypnotizing, a casual stroll through a wash of otherwordly melodies and unique soundscapes of looped voices, circular strings and resonant synthesizer passages. There’s a sophistication and light touch across "Orphée aux Enfers" giving the album it’s purposeful aesthetic and casual grace."
"Orphée Aux Enfers is a comic operetta and satirical treatment of the ancient Greek myth of Orpheus by French composer Jacques Offenbach. The classic story of Orpheus concerns a renowned musician who is so distraught over the death of his wife, Eurydice, that he attempts to rescue her from the Underworld, the place of the dead. It’s a myth of enduring love between Orpheus and Eurydice that has inspired artists, writers and composers such as Günter."
günter schlienz - hundstage (blue marble 1972, 2023)
Günter Schlienz, a DIY synth wizard from Stuttgard, has released numerous tape, CD and vinyl editions under his own name since 2010, and gathered quite a fanbase looking for cosmic sonic textures. His latest offering "Hundstage" is miles apart from the minimalist debut, "The Sardinian Tapes". Over the years he added new sonic elements to his collection of DIY modular synth sounds. On "Hundstage" you can hear lots of various percussions, both male and female voice, acoustic piano, guitar + the usual synth/field recordings combo. The 9 track presented on the album have both nostalgic and contemporaneous feel to them, as if they exist outside of time. They may both appeal to listeners of original krautrock electronica, such as Cluster or Harmonia, and also those seeking similar atmospheric vibes to Grouper, William Basinski or Taylor Deupree. "Hundstage" is almost an hour of real cosmic music for astronauts who can't leave the Earth.
This edition is strictly limited to 200 copies.
primera hornada del recién estrenado sello polaco y nada más y nada menos que con Günter. así cualquiera :) últimamente no dejo de pensar que Günter Schlienz, workaholic sin remedio y talento sinfín, es el planeta alrededor del cual han orbitado multitud de artistas y sellos minúsculos desde hace unos años, con ese bonito resurgir de las cintas de cassette y los vinilos comestibles. un diálogo entre lo moderno y lo ancestral que asimila e invita a participar en sus discos con su proverbial humildad. porque este disco (y Orphée aux Enfers) para mí, significan una suma de su poliédrica personalidad. en ambos encontramos esencialmente todo: la calidez y melancolía del jazz, la experimentación sonora añadiendo voces (Ronnie Oliveras, Ruth-Maria Adam, Elisabeth von Stritzky y Teresa Smolnik), guitarras, saxo, field recordings, platillos jazzy, el crepitar de la aguja, hasta un theremin que supongo será su sinte modular y que tanto me recuerda a Clara Rockmore.. es que hay de todo. esa libertad musical que también y tan bien borda en 'husdstage', lienzo experimental que destila un sonido evocador, fluido y emocionante. pero, sobre todo, un sonido que reconoces al instante como suyo, inconfundible. destaco ese interludio library music evocador hasta el infinito que es 'don't look back', la temblorosa intro de 'eurydike' (en mi mundo particular de asociaciones les halles meets la sinfonía nº 40 primer movimiento de Mozart (!) (cuenta la leyenda: un 'tape loop' hecho con una cinta comprada de segunda mano cuyo carrete no estaba etiquetado correctamente, solo ponía "mozart" escrito a mano en su caja...visualizo ese momento perfectamente), 'winterreise' (ay..Low), la preciosíma 'ostereierfarbene lampions' y esas dos barbaridades llamadas 'erdfarbene ewigkeit' (harmonia!) y 'sirius' (debilidad).
acerca de Orfeo en el Inframundo...me encanta lo que dicen en su página de
bandcamp, que Günter ha compuesto un disco como una obra de teatro mudo,
sumamente narrativo sin decir una sola palabra. yo digo que algún día alguien dirá lo afortunados que fuimos quienes vivimos en tiempo real la evolución de un músico así. tendrá razón, pero lo que importa es que esta música está hecha para quedarse, la escuchemos ahora o dentro de veinte años.
(para no perder las viejas costumbres y puestos a soñar...una colaboración en el futuro de Sam Jones (Inspired School of Astral Music), Miaux y Günter. si tuviera un sello sería mi primer split. en vinilo. no puedo imaginar algo más bonito ^^. tampoco hay manera más bonita de dar la bienvenida al 2024)
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