microphones in the trees: former selves

Wednesday, April 24, 2013

former selves


"Former Selves are bioluminescent entities. They’re glowing forever in your memory and shape your state of mind. Embodied cognition. Don’t be afraid.Vocals on “Kindred Spirits” and “Calico Sunset” by Lynn Fister. Art & J-Card Design by Lynn Fister." sicsic tapes

"The album is about how a beautiful experience affected my life. I experienced something more beautiful than I could have previously imagined and it altered my understanding and perception of beauty. This new beautiful experience became the standard against which I compare/judge all other things to be beautiful. But the beauty has been a blessing and a curse. On one hand, the experience on its own was beautiful and I find happiness when I reflect on it. But on the other hand, there's sadness when I realize that I may never experience anything more beautiful, and when I no longer find beauty in the things I used to.

I used "Calico Sunset" as a symbol for life-changing beauty. Calico sunsets are one of a kind and made up of different color combinations: red, blue, pink, purple, and orange. The colors reflect off the water, creating a mirrored image of the sky. It's gorgeous! And in the moment, I know I'll never see another exactly like it, so I try not to blink and miss a detail. When it's over I can either reflect on what I just saw, perhaps so long that I miss the next sunset, or I can wait for the next one. 

The sun sets every day, so I tell myself it's best to give each day the same (or more) appreciation and attention than the previous one, and it's better to not speculate about tomorrow. In doing so, I won't miss the calico sunsets that are happening all around me; they're everywhere. But this is all, of course, easier said than done." paul skomsvold


todo, todo en sicsic es alegría. la alegría de tener por fin en mis manos el primer regalo del año de Former Selves a la par que el precioso diseño de Lynn Fister. 'calico sunset' son seis canciones de línea extremadamente íntima, otra de esas cintas mágicas que merecen no una reseña sino un altar lleno de flores y velas y una retahíla de epítetos, onomatopeyas y expresiones bonitas. Paul la resume en una frase, 'la belleza no está donde estaba antes'. la experiencia de vivir algo tan intenso y especial que cambiará para siempre tu percepción de todo lo que venga después, una experiencia triste y feliz porque el concepto de belleza no volverá a ser lo que era. como esa puesta de sol multicolor, calico sunset, que va adoptando en cuestión de segundos diferentes tonalidades. es difícil captar todo su significado, el significado de su canciones, pero no importa. la sensibilidad de Paul te hace soñar con lo incompresible, con lo ilimitado: la naturaleza, el amor, el universo, la eterna sensación de déjà vu, los sonidos que te transportan a lugares y momentos desconocidos y te invitan a disfrutarla en silencio, dejando que las notas y el movimiento emanen de ella con la naturalidad y la sinceridad que sólo Paul sabe transmitir. 


sé que para describir un disco suelo utilizar muchos nombres y referencias, 'se parece a, me recuerda a..', pero con Former Selves es casi imposible. su mapa del mundo podría ser el de Brian Eno, el de The Dead Texan, el de Grouper. tirando del hilo, incluso el de Eluvium cuando asoman las notas de piano. pero suena a él y sólo a él. para hablar de su música sólo puedo repetirme y multiplicar las palabras de admiración. y decir que 'kindred spirit', 'inside and around' y 'through time' son demasiado bonitas. si hay algo que puede hacer perdurable una canción es la oportunidad de convertir esos tres, cuatro o siete minutos en un recuerdo real, nítido, que se despierta una y otra vez con la misma melodía y al que siempre se puede volver. Paul lo sabe y lleva algún tiempo sembrando del color de otra época  los discos que graba como Former Selves, destapando el espíritu de todo lo que le rodea, de sus experiencias y plasmándolo todo en su viejo sintetizador. y como buenos amigos, sentimos que compartimos con él esos momentos. igual que un verano imaginario, sus canciones no queman la piel, son inocuas pero resplandecen como la arena en suspensión y los restos de sol que flotan en el mar.

los teclados sugieren más que explican, con interferencias tan sutiles como todo lo que se escucha en el disco. de hecho los cambios son apenas imperceptibles entre una canción y otra, creando una estética unificada donde todo suena similar y a la vez añade pequeñas sorpresas. cadencias repetitivas e impresionistas cuidadosamente elaboradas, entre las que aparecen esos fragmentos de abstracción lo-fi como si se tratara de pequeñas paradas en el camino, sintetizadores modulares limpios y cristalinos, fragmentos sonoros registrados al finalizar la gira que le trajo por Europa y canciones tejidas sobre un tenue manto de teclados, campanillas, drones y olas en 'inside and around'. y la etérea voz de Lynn Fister flotando como traída por el viento en 'kindred spirit' y 'calico sunset'. Paul le pone el alma y Lynn la voz: si cierras los ojos, hasta puedes verlos trabajando codo a codo, sonriendo, ensimismados, ausentes. se acaba y vuelvo a quedarme maravillada por cómo Paul dosifica los tiempos, cómo pauta los ritmos para que paseemos sin prisas por su música, sin perder nunca la emoción, con crescendos que nunca estallan, cronometrados para que nos emocionemos. y al final siempre tengo la sensación de que sus canciones hablan de volar. volar en todos los sentidos. de querer, de poder o de hacerlo porque sí.


6 comments:

francky said...

good record but WTF IS THIS ARTWORK !

"felicia atkinson "a transparent comet"

http://www.grim-marseille.com/DP_2012/CHHHHHUT2/visuels/FELICIA-ATKINSON.jpeg

+

je suis le petit chevalier "a guide to the sun"

http://f0.bcbits.com/z/39/02/3902006878-1.jpg

ana said...

hi francky, why what the fuck? it is a nice blend. i always thought Félicia and Lynn paintings are somehow a bit similar... at least to me, but clearly these two cover arts are different.

Anonymous said...

There are different types of spirit possession depending on the particular culture, there are four types of possession among the Kalabari of West Africa and three among the Tonga of central Africa. In many groups possession is a way of the individual gaining social status if only while in the throes of possession. Some of the spirits entering the Sakalava of northwest Madagascar are deceased royalty (called tromba), those possessed by tromba attain social status within their group.

francky said...

ana : the difference is that atkinson is doing it for 10 years and fister seems to do such things for 10 weeks...

daniel said...

precioso. muy de acuerdo con lo de volar...

ana said...

entonces no soy la única :)

francky, i always thought that the subtle line between inspiration and copy is very very thin. by the way, the first time i saw Calico Sunset cover i immediately thought about Monet's paintings. no way i think it is a copy neither him would think that... and neither i think the circular shape necessary belongs to modern painters or to old book designs or anyone in particular. a bit similar? maybe yes..but i really think that are basically different. (anyway i don't understand what you mean refering to years. i don't know how many years Lynn has been painting but in this case it doesn't have to be decisive. it's a little unfair)