microphones in the trees: mary lattimore

Saturday, September 28, 2013

mary lattimore


"seek solace. be still and drift. withdraw and be there. there. inside. a chair awaits. a beginning built from an ending, from leaving, from afar. in times such as these, The Withdrawing Room is a safe haven to leave behind all that weighs heavily and surrounds us. we remark how comfortable the chair is, how exquisite the view is outside the window, the aroma, the breaths to be taken as you become aware of the minutia all around you and the sounds emanating from Mary Lattimore’s harp, warming your feet, your hands, your heart. breathe. 

previous collaborations have seen Mary matching wits with such esteemed luminaries as Meg Baird, Kurt Vile, Ed Askew and Fursaxa. but for this debut work, Mary sequestered herself in a room, much like this one, to kindle three distinct works for keeping the listener company as he or she enjoys the view. the nuanced notes of the harp strings sing and reverberate amid subtle electronics courtesy of Jeff Zeigler on the 24-minute long piece “You’ll Be Fiiinnne;” “Pluto the Planet” meanders at a slow and steady pace as the sun makes its way across the sky and the gentle plucks of the silk and steel resonate within, beyond; the closing chaos of “Poor Daniel” charts a recklessness that embraces the listener as he or she quietly makes their way out of the room to tackle the world anew." desire path recordings

dicen en anti-gravity bunny que Mary hace con su harpa lo que Fahey o Basho con su guitarra. yo añadiría a Lubomyr Melnyk con su piano. y James Blackshaw y 'winter's temper' (parecen lejanísimos los años) de Voice of the Seven Woods. harpas que son cascadas. y cajitas de música con bailarina dentro. tan sólo tres canciones a cada cual más bonita ~una dura dicisiete minutos y otra casi veinticinco~ que fluyen libres y luminosas cual agua de río, como inventadas por el camino. mientras la torrencial 'you'll be fiiinnne' es una nana psicodélica, alegre, melancólica y sonriente (sí, todo a la vez) con algún field recording que bien podría ser de sus compañeros de sello Nite Lite y que me recuerda a las melodías vespertinas de Virginia Astley, 'pluto the planet' tampoco es algo de este mundo. sólo dan ganas de quedarse ahí dentro para siempre, en ese cambio a partir del minuto 8:16 de pelos de punta y piel de gallina, tan bonito y fantabuloso que no se puede explicar. Mary te lleva en volandas a territorios flotantes en la senda de Brian Eno, el harpa adquiere luz y ligereza y parece llegar de algún idílico paisaje natural, el mismo que habita Virginia Astley. música de frío domingo otoñal por la mañana y una casita de madera en el campo para siempre.



2 comments:

daniel said...

en el último de Fursaxa me encantó. aquí no me ha terminado de enganchar, tal vez porque llegué buscando algo similar.

un abrazo

ana said...

hola daniel! a mí me pasa justo lo contrario, en esas dos canciones con Fursaxa me pasó más desapercibida (todavía no he podido escuchar el concierto en atp). pero claro, ahora con sus composiciones y el harpa inundado todo el disco es como más....más :)